Voorkomen van blessures


Het weten waard
  • Er zijn meer dan 800.000 mensen die regelmatig hardlopen.
  • Hardlopen is een onderdeel van de atletiek. Atletiek is in Nederland geïntroduceerd door Pim Mulier, die op een Engelse kostschool kennismaakte met hardlopen.
  • In 1896 werd de Nederlandse Athletiek Bond opgericht. Deze bond is in 1901 overgegaan in de Nederlandse Atletiek Unie (NAU). Naar aanleiding van het 25-jarig jubileum kreeg de atletiek unie van Koningin Wilhelmina het predikaat 'Koninklijk'.
  • Momenteel zijn er binnen de KNAU zo'n 300 verenigingen met bij elkaar rond de 90.000 leden.
  • Hardlopers voelen zich gemiddeld 'gezonder' dan mensen die niet sporten
  • Hardlopers zijn ook gemiddeld gezien gezonder dan hun niet sportende medemens. Ondanks dat hardlopen gezond kan zijn kunnen hardlopers ook geblesseerd raken. Per jaar raakt zo'n 25% van de hardlopers geblesseerd.
  • Om de kans op blessure te verkleinen is het belangrijk om je aan de volgende adviezen te houden:
  • Luister' goed naar je lichaam, zeker als je (weer) begint met hardlopen.
  • Als je twijfelt of jij een verhoogd risico op blessures loopt kun je advies vragen bij een SMI (= Sport Medische Instelling). Meer informatie over SMI vind je op www.sportgeneeskunde.com, en www.sportzorg.nl.
  • Het is belangrijk dat je voor een training voldoende en gezond eet en drinkt. Om tijdens het trainen geen last te krijgen van maag en darmen moet je uiterlijk 2 tot 3 uur voor de training de laatste maaltijd gebruiken. Tijdens het hardlopen verlies je vocht doordat je zweet. Het is belangrijk dat je dit op tijd weer aanvult. Je moet er vanuit gaan dat je dorstgevoel altijd een beetje achter loopt. Wanneer je meer dan een uur loopt moet je elke 15 minuten zo'n 150-200 ml drinken.
  • Ter preventie van blessures zijn goede loopschoenen erg belangrijk. Laat je hierover in een hardloopspeciaalzaak adviseren. Wat voor jou een goede sportschoen is heeft onder andere te maken met de manier waarop je loopt, hoe vaak en ver je loopt, je lichaamsgewicht en allerlei andere details die voor iedereen weer anders zijn.
  • Goede hardloopkleding moet je zomers beschermen tegen de zon en in koudere seizoen tegen koude en regen. Goede sportkleding voert zweet af naar buiten en houdt wind en regen tegen.
  • Bij elke training is het belangrijk om met een warming-up te starten. Wil je weten hoe een goede warming-up eruit ziet? Dat kan, klik hier.
  • Ter voorkoming van blessures is een goed trainingsopbouw van belang. Een goede trainingsopbouw kun je bij een atletiekvereniging leren. Je krijgt dan loopscholing van een gediplomeerde trainer en je loopt met meerdere mensen tegelijk. Voor meer info over atletiekverenigingen kun je naar de website van de KNAU gaan. Als je toch liever niet binnen een verenigingsstructuur wilt of kan lopen is 'Loopservice Nederland' opgericht. Loopservice Nederland is opgericht om ongebonden lopers te helpen om hun sport gezond en veilig te beoefenen en de informatie te geven die darvoor nodig is. Voor meer informatie zie Loopservice Nederland op de website van de KNAU.
  • Als je op de weg gaat trainen moet je er voor zorgen dat je goed gezien wordt, zeker als je in het donker loopt is het dragen van reflecterende kleding of het dragen van verlichting belangrijk.
  • Veel voorkomende blessures bij hardlopen zijn knieklachten, scheenbeenirritatie, achillespeesklachten en enkelklachten.


Materialen
Veel hardloopblessures zijn te voorkomen. Binnen Sport Blessure Vrij zijn er dan ook samen met de KNAU materialen ontwikkeld om atleten te informeren over blessurepreventie. Hieronder tref je een kleine greep aan.

Brochure Gezond & Veilig Lopen
Er ligt een praktische brochure vol met informatie over Gezond & Veilig Lopen. Daarin tref je tips en wetenswaardigheden voor beginnende en gevorderde atleten. wil je hier meer over weten ga dan naar de site van de KNAU.

Blessurebundel
De blessurebundel is een boekwerk waarin de meest voorkomende atletiekblessures staan. Wat houden ze in, wat kun je eraan doen wanneer je onverhoopt geblesseerd raakt en (vanzelfsprekend) een heleboel tips om deze vervelende blessures te voorkomen! Ook hier over is meer informatie te vinden op de site van de KNAU.


Meer info? Wil je meer weten over de beschikbaarheid van (bovengenoemde) blessurepreventie materialen of heb je andere vragen? Stel ze de Koninklijke Nederlandse Atletiek Unie (KNAU) en mail naar: info@knau.nl of kijk op www.knau.nl.

Bovenkant pagina
Medisch overzicht
Startpagina
Laatst bijgewerkt op: 04.11.2003