Hardlopen en alcohol


Met warm weer is het verleidelijk om na een training of wedstrijd een biertje te drinken. Is dat verstandig en heeft dit invloed op het prestatievermogen en het herstel?

Alcohol en uitdroging
Het nuttigen van een of twee biertjes of een glas wijn bij normale weersomstandigheden heeft over het algemeen weinig invloed op het prestatie vermogen. Dit is een ander verhaal bij warm weer. Als je de dag voor een "warm weer race" alcohol gebruikt, kan dat een negatieve invloed op je vochtbalans hebben. Alcohol werkt vocht verdrijvend met als gevolg dat je de wedstrijd of training in een "meer uitgedroogde" toestand begint. Door het vochtverlies dat optreedt, verlies je lichaamsgewicht. Ieder procent verlies van lichaamsgewicht door dehydratie (vocht verlies), leidt tot twee tot drie procent prestatie verlies.

Wat zijn de gevolgen voor je prestatie:
o Je bloedvolume neemt af, waardoor er minder zuurstofrijk bloed door je lichaam vloeit.
o Hierdoor krijgen de spieren minder zuurstofrijk bloed aangeboden.
o Doordat er minder zuurstofrijk bloed in de spieren komt is arobe energieleverantie in de spieren lager.
Gevolg: Je moet langzamer lopen dan je normaal kunt lopen.

Hierbij moet ook nog vermeld worden dat, omdat je gedehydrateert bent, dit ook invloed heeft op je warmte afgifte via de huid. Door het alcohol gebruik heb je een lager bloedvolume, waardoor ook het warmte transport via het bloed naar de huid minder is. Hierdoor loop je ook een risico tot "oververhitting" en daarmee samenhangende blessures.
Alcoholgebruik de avond voor een "warm weer race" leidt tot een lager prestatie vermogen. Als je de volgende ochtend, om goed wakker te worden bij je ontbijt een sterke koffie drinkt, draagt ook dit bij tot een verdere verstoring van de vochtbalans. Koffie werkt namelijk vochtverdrijvend.

Alcohol en herstel
In het eerste uur na de race, heb je waarschijnlijk trek in een bier. Om je vocht verlies weer aan te vullen doe je er verstandig aan om water en koolhydraten tot je te nemen. Als je vochtbalans weer in evenwicht is (lichaamsgewicht voor en na de wedstrijd moet weer gelijk zijn) kun je weer een biertje of glas wijn nemen. In tegenstelling tot wat eens beweerd werd, bevat bier maar weinig koolhydraten (14 gram).
Alcohol vertraagt niet alleen het herstel door het vochtafdrijvende effect, maar ook omdat de afbraak van alcohol in je hardwerkende lever verwerkt wordt. Je lever is een belangrijk orgaan wat actief betrokken is bij het herstel.
Als je snel wilt herstellen doe je er verstandig aan om geen alcohol te gebruiken. Ben je door sociale verplichtingen "gedwongen" om wat alcohol te nuttigen gebruik dan de volgende vuistregel: Drink voor ieder glas bier een glas water ter aanvulling van de vocht balans. Drink voor ieder glas wijn twee glazen water ter aanvulling van de vocht balans
Tekst: Rob Pauel

Bovenkant pagina
Medisch overzicht
Startpagina